De stad Schiedam had een aantal grote scheepswerven die schepen produceerden voor de handel, de visserij en de marine. Hier is een korte geschiedenis van de scheepswerven in Schiedam tussen de jaren 40 en 80.
Een van de grootste scheepswerven in Schiedam was de werf van Wilton-Fijenoord. De werf werd opgericht in 1823 en was gespecialiseerd in de bouw van grote schepen voor de marine. Tijdens de Tweede Wereldoorlog werd de werf zwaar beschadigd door luchtaanvallen, maar na de oorlog werd het heropgebouwd en uitgebreid. In de jaren 50 en 60 was Wilton-Fijenoord een van de grootste werkgevers in de regio en produceerde het schepen voor de Nederlandse marine en buitenlandse klanten.
Een andere belangrijke scheepswerf in Schiedam was de Gusto-werf. Gusto werd opgericht in 1827 en was gespecialiseerd in de bouw van grote koopvaardijschepen. In de jaren 50 en 60 bouwde Gusto ook schepen voor de offshore-industrie, waaronder olieplatforms en booreilanden. De werf was een van de grootste in Nederland en had duizenden werknemers.
Een derde belangrijke scheepswerf in Schiedam was de Nieuwe Waterweg-werf. De werf werd opgericht in 1946 en was gespecialiseerd in de bouw van sleepboten en baggerschepen. De werf groeide snel en bouwde schepen voor klanten over de hele wereld.
Helaas zijn veel van de scheepswerven in Schiedam inmiddels gesloten. Wilton-Fijenoord sloot zijn deuren in 1996 en Gusto ging failliet in 1978. De Nieuwe Waterweg-werf bestaat nog steeds, maar heeft zich sinds de jaren 80 gespecialiseerd in reparatie en onderhoud van schepen.
Hoewel de scheepswerven in Schiedam niet langer actief zijn, blijft hun nalatenschap nog steeds zichtbaar in de stad. Bezoekers kunnen een kijkje nemen in het verleden en de belangrijke rol van Schiedam in de Nederlandse scheepsbouw ontdekken.